Queralt Albinyana: "La cultura és el mirall de la societat"
La cultura com a eina per desintoxicar els infants dels mòbils
CARLA COMAS, Barcelona
Els mòbils estan cada cop més presents en les nostres vides, inclús ara hi apareixen cada cop abans. Els nostres pares no van tenir el seu primer mòbil fins als trenta anys, en canvi, ara, el mòbil és el regal de molts nens i nenes pel seu dotzè aniversari, o inclús abans. A més a més, cal tenir en compte que la majoria dels nens i nenes des que neixen ja estan en contacte amb les pantalles, i, a mesura que es fan grans la interacció amb aquestes augmenta, ja sigui amb videojocs, tauletes, o els mateixos mòbils dels pares. Aquest contacte primerenc dels infants amb les tecnologies ja fa temps que es dona i és ara quan s'observen les seves conseqüències reals.

La majoria dels nens prefereixen jugar amb la tauleta, fer TikToks o mirar vídeos de YouTube abans que llegir un llibre o anar a veure una obra de teatre en directe. La companyia viu el teatre, però, fa 7 anys que representa Alícia en el país dels mòbils, una obra pensada per a infants que tracta sobre la relació dels més petits amb les tecnologies. L'autora, Marta Buchaca, s'ha inspirat en la famosa història Alícia en el país de les meravelles i l'ha adaptat i repensat per fer un musical. L'obra comença quan a l'Alícia, una nena d'onze anys, li regalen el seu primer mòbil pel seu aniversari. De sobte, però, el conill blanc se'l roba i, partir d'aquí, emprèn un viatge on s'adona de la importància d'aprendre a utilitzar les tecnologies amb mesura i criteri.
Jordi Llordera, un dels actors, afirma que vincular una història ja coneguda per tractar un tema tan actual i que afecta una gran part de la societat és una idea brillant. El musical es va estrenar ja fa set anys, però apunta que "l'espectacle ha recobrat actualitat en l'últim any especialment". Recalca que advertir del perill que tenen les tecnologies a través d'un musical com aquest és una de les maneres per transmetre la importància "d'estar educats en l'ús de les tecnologies". La seva companya, Queralt Albinyana, comparteix l'opinió i creu que "si un nen viu una experiència forta en un espectacle pot ser que allò se li faci més important i li arribi més". La cultura, i en aquest cas el teatre, esdevé una eina més per mostrar i intentar combatre els problemes de la societat, ja que, com diu l'actriu, "la cultura sempre ha fet de mirall, és la seva funció a través de l'entreteniment".
Aquest musical, però, no només va adreçat als infants. Els nens i nenes aprenen a partir de la imitació dels seus referents, i és així com a poc a poc esdevenen autònoms i autosuficients. De la mateixa manera que copien com parar i treure la taula, el funcionament de la cuina o com doblegar una samarreta, es fixen en com utilitzen el mòbil els seus pares i familiars. En molts casos aquesta dependència cap al mòbil ja es dona en els adults. Els mateixos actors apunten que el missatge de l'obra en realitat també va adreçada a ells "hi havia adults mirant el telèfon durant l'obra, no són capaços d'aguantar una hora desconnectats?", es qüestiona la Queralt.
Tot i això, cada vegada són més les famílies que es preocupen pel temps que els seus fills els dediquen a les tecnologies i les conseqüències que això pot arribar a portar. L'Arantxa Rodríguez, psicòloga infantil i juvenil especialitzada en trastorns del neurodesenvolupament, confirma que "cada vegada arriben més famílies a consulta preocupades per les conductes addictives que mostren els seus fills cap als dispositius electrònics". Especifica que aquesta dependència comença abans dels deu anys, però que no es fa evident fins que els infants comencen a anar a l'institut. És per això que cal "educar en fer-ne un ús responsable, ja que, els mòbils i els dispositius en general a edats primerenques comporten més efectes adversos que beneficis", com per exemple problemes de son, la pèrdua de la imaginació o la impaciència.
"Quan podré tenir mòbil?", aquesta és una de les qüestions més preguntades pels infants d'avui en dia. Una pregunta difícil de contestar per moltes famílies. Quina és l'edat adequada per tenir un mòbil? Francisco Villar, psicòleg coordinador de conducta suïcida en adolescents de l'Hospital Sant Joan de Déu, expressa en una entrevista a La tarda de Catalunya ràdio que "s'hauria de prohibir el mòbil abans dels 18 anys". Tanmateix, es podria dir que pràcticament ningú ho compleix. Des de grups de pares i associacions s'han creat grups de whatsapp en diferents poblacions i barris amb l'objectiu de donar consells de com introduir el mòbil a casa i fer-ne un bon ús, com una eina més del dia a dia (una eina per avisar d'alguna emergència, estar en contacte amb la família o donar instruccions). La plataforma Reconnectat de Cardedeu o Adolescència lliure de mòbils són exemples de grups de famílies que col·laboren entre elles per endarrerir el màxim possible el moment de donar un mòbil propi als seus fills.
Les addiccions als mòbils i tecnologies és un problema que no només preocupa a les famílies, des de l'Ajuntament de Barcelona també es vetlla per tractar d'evitar que els casos augmentin i que no acabi suposant un problema major. El passat 30 de gener, es va aprovar un decret (una decisió presa pel govern) que prohibeix els telèfons mòbils a les escoles en les etapes de primària, i estableix un ús molt excepcional a l'ESO. L'Enquesta de Factors de Risc a l'Escola Secundària (FRESC) identifica que els nois i noies barcelonins inverteixen 8 hores en l'ús de pantalles entre setmana. La segona tinenta d'alcaldia de l'Ajuntament de Barcelona en l'àrea de drets socials, cultura, educació i Cicles de vida, Maria Eugènia Gay, explica que per causa de les preocupants dades que mostra l'enquesta, "vam adoptar per unanimitat una declaració institucional que declara les addiccions a les pantalles un problema de salut pública." Actualment, l'Ajuntament treballa activament en la prevenció i el tractament de les addiccions a xarxes socials en infants, joves i adolescents. Afegeix que "estem en diàleg constant amb famílies i entitats que treballen sobre aquesta qüestió i en coordinació amb les actuacions que duu a terme l'Agència de Salut Pública de Barcelona". A més, posa en evidència la importància de les activitats esportives i culturals en els infants i joves "per tal que aquests trobin alternatives òptimes i enriquidores per gaudir del seu temps lliure". Per això, es mostra a favor d'oferir un programa cultural ampli i subvencionat pels joves.
Aquesta prohibició s'ha rebut a les escoles amb molta expectació. "Fa molts anys que el professorat demana regular aquest tema", diu la Marta Martí, cap d'estudis d'educació infantil i primària. Tot i que molts centres ja aplicaven mesures d'aquest tipus abans, el nou decret ha permès que s'unifiquin els criteris a nivell de totes les escoles. La situació a les aules és cada cop més complicada: "el mestre que està a l'aula ha d'estar amb 50 ulls", comenta la Marta. Molts alumnes aprofiten els ordinadors que s'utilitzen a classe per mirar les xarxes socials o partits de futbol. Recalca que és important saber fer servir els aparells tecnològics adequadament, ja que si se'n fa un bon ús, poden ser de gran utilitat.
En aquest moment en què l'impacte de la tecnologia és cada cop més visible, és important recalcar la funció d'obres com Alícia en el País dels mòbils, ja que, com diu la Marta Martí, "la cultura pot salvar de moltes coses i enriquir les possibilitats dels i nens i nenes".